Thursday 17 May 2012

Apakah perasaan ini?

Assalamualaikum wbt.

Setiap kali bangun subuh, mesti capai handphone dulu bawah bantal. Manalah tau ada sms atau call dari si dia. Then kita call dia, tak berangkat. Niat di hati nak kejutkan solat subuh. Takpe lah, kita solat dulu. Time solat, hanphone bunyi pulak. Takpe lah teruskan solat, khusyuk itu lebih penting. Dah habis solat kita call dia balik, tanya tengah buat apa, dah mandi ke belum, bila nak siap-siap gi keje. Dalam perbualan tu kita selitkan gurauan dan canda tawa mesra. Setiap pagi, itulah semangat yang kita bekalkan untuk dia. Walaupun jauh dari mata, tapi masih ingat di hati.

Sekarang? bangun subuh, no calls, no texts. Kita pun dah faham kenapa jadi kita bangun teruskan solat. Dalam doa yang panjang, kita mohon pada Allah, tolong lindungi dia, tolong kuatkan hati dia... sebab kita tau kita dah tak boleh nak jaga dia lagi...

Setiap hari, kita akan tunggu dia balik keje. Dalam waktu 1:45 petang, mesti dia akan hantar mesej berbunyi, "Awak, saya dah balik" and kita sambut kepulangan dia. Mungkin dia lapar sebab penat keje, jadi kita tak tanya banyak. Kita suruh dia pergi makan pastu berehat. Walaupun dalam mesej je, kita mesti ajak dia makan sama. Kesian dia, mesti takde teman nak makan :)

Sekarang? belum tentu lagi kita akan terima mesej dia untuk balik lunch. Takpe lah, kita tau tadi dia dah breakfast and rutin harian dia lepas lunch maybe dia tido sekejap. Then bangun untuk mandi and solat sebelum gerak gi tempat keje balik. Takpe lah, dalam solat zuhur pun kita still boleh doakan keselamatan dia pergi balik keje kan, walaupun dalam hati kita meronta-ronta nak cakap kat dia, "Awak, leklok bawak motor. Jaga diri. Saya sayang awak..."

Bila hari semakin senja, kita tahu kejap lagi dia balik. Dah nak pukul 4 dah pun. Hati kita pun berbunga riang :) Kita tau, dia takkan mesej, tau2 je dia terus call. Kita dengar suara dia pun kita tau dia penat, tapi dia ketawa je. Kita suruh dia rehat dia taknak, dia kata takpe, dia cuma nak cakap dengan kita je. Dia suka dengar kita cakap, sebab kita banyak mulut. Comel sangat dia kata. Hehe.

Sekarang? kita risau dia dah balik keje ke belum, sebab kita tau dia takkan mesej bagitau dia dah balik. Takpe lah, jap lagi nak solat Asar. Nanti kita bagitau kat Allah, yang kita rindu dia. Dia pun mesti rindu kat kita kan? T_T Semoga Allah sentiasa lindungi dia...

Then setiap malam, dia akan mesej atau call kita bagitau dia nak keluar lepak rumah member dia. Kita nak cakap apa lagi kan? Kita tak kesah janji dia jaga diri. Sementara nak tunggu dia balik tu, kita buatlah apa yang patut. Kita iron baju, lipat baju yang sebakul tu, kemas kat dapur. Tapi still ada masa terluang, kita pun bosan. Takpelah, kita pujuk hati. kejap lagi mesti dia balik. Time tunggu dia tu, kita sampai tertido. Bila dia call cepat2 kita betulkan suara. Taknak dia kesiankan kita sebab tunggu dia. Kita layan dia kadang-kadang sampai pukul 2 pagi. Bercerita itu ini, ada cerita yanh happy and tak kurang jugak cerita yang sedih. kadang2 kita menangis, kadang2 kita marah, tapi dia tak kesah pun. Sebab kita jadi diri sendiri, sebab tu jugaklah dia suka kita, dia sayang kita.

Sekarang? setiap malam sebelum tido. Kita berharap kita akan terima satu mesej dari dia. Tapi hampa. Kita rindu kat dia. Tapi apa yang kita boleh buat cuma menatap gambar-gambar dia, gambar kita dengan dia, mesej2 lama dia yang kita simpan. Walaupun mesej tu cuma gambar smiley je :') Kita menangis sebab kita tau dia pun mesti tengah menangis sekarang. Mesti dia pun tengah tengok gambar-gambar kita. mesti dia tengah baca mesej2 lama kita.

Sejak kita berpisah dengan dia, keadaan dah berubah. Kita takkan buat perkara yang sama setiap hari. Mungkin jugak kita bukan orang yang sama macam dulu. Tapi berbekalkan semangat yang ada, kita teruskan jugak hidup kita. Walaupun kita cuba untuk kuatkan hati, kita tak boleh. Jadi kita jadi kuat untuk dia. Kita sunyi :( Tapi kita tau Allah tengah teman kita nangis, teman kita gelak, teman kita time kita makan, teman kita time kita solat. Kita tau, Allah tau kita tengah bersedih. Jadi kita mintak Allah, tolong kuatkan hati kita. Kita rasa lemah sangat. Tak berdaya nak teruskan hidup tanpa orang yang kita sayang T_T Kita tau Allah dah berapa kali kesat air mata kita. Kita biarkan je, sebab Allah lebih memahami hati kita dari sesiapapun sekarang ni. Allah dah janji, Dia kata kalau kita sabar, nikmatnya lebih hebat dari apa yang kita buat sekarang ni. Kita tau Allah yang terbaik. Dia nak kita tau semua yang terjadi ni ada hikmahnya. Kita sayang Allah macam mana kita sayang si dia, bakal suami kita satu hari nanti InsyaAllah. Kita tau kita kuat :')



Sincerely,
Lily Rahmat