Wednesday 9 May 2012

Otw To Landasan Gadis Solehah

Assalamualaikum wbt.


"Nak lakukan perubahan macam kita makan aiskrim. We eat it slowly, untuk merasai kenikmatannya."

Alright, this is my story :)

Nama diberi Siti Dalila. Thanks to arwah atok because he gave me such a wonderful name. Anak sulung daripada 4 beradik ini merupakan harapan tertinggi Che Mat dan Che CT. Menuntut pendidikan pertama di Sekolah Tadika kampung Datuk Hajah Hasnah Ahmad. Aku sangat comel time ni percayalah. haha. Kemudian menyambung pendidikan dari darjah 1 hingga darjah 6 di Sekolah kebangsaan Taman Suria. Alhamdulillah, keputusan yang tak begitu membanggakan iaitu 3A 2B semasa mengambil UPSR telah menempatkan aku di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Engku Tun Aminah (girls school) selama 1 bulan sebelum kemudiannya mengambil keputusan untuk menyambung pelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan Puchong Utama (1) selama 2 tahun. Di sekolah inilah terpahat segala nostalgia hitam di mana aku sendiri telah terjebak dalam kancah kumpulan Skinhead dan Gothic. Aku dah pandai melepak kat shopping malls, pakai mini skirt, and paling worst adalah menipu mak ayah secara kerap.

But then segalanya berubah slowly after family berpindah ke Taman Setapak Indah. Indeed, agak complicated sikit life aku ni sebab banyak kali tukar sekolah and I even never like it. Because kena sesuaikan diri dengan suasana baru and make new friends. It's hard. Alhamdulillah first day masuk sekolah ni until the last day of being a form 5 student, actually banyak membuka mata, minda dan hati aku sendiri. Aku kenal ramai orang because dah pandai bergaul time ni, no more malu-malu siput punya perangai. Persaingan sengit sepanjang tahun so I succeed in achieving 7A's 1B for PMR but then kecundangan time SPM where I only got 4A's 2B's 1C and 1D to be compared with my ex time tu, he got 6A's. memang tak aci -.- That's why I hate add math so much, because it mencacatkan my result which I got that 'D' grade in my slip. *dush*

Then I started working at the age of 18, which is 2 month before the date where I should attend UiTM Jengka to daftar my studies there. Yeah, of course Ayah and Mama orang paling happy and proud because anak sulung dia dapat study kat U. woohoo! Okay, with my first salary which is RM 1 010 a month, aku tak amek langsung duit pendahuluan PT and I used my own gaji to pay the yuran and beli stuffs and other keperluan. Balance RM 300 aku bagi kat Mama and I told her, 'please use this money, buat belanja adik sekolah or whatever'. FYI, harus bagi sikit duit gaji pertama kat mak buat berkat kay :)

So, being a part of university students really made me thought about something yang I wonder whether I can do it or give up terus. The system might be slightly different. Kat sekolah ada cikgu tapi kat U we called as pensyarah. The process of learning still the same, ada ujian ada exam but in a short period. It means you really have to learn fast, really fast. One reason why budak sekolah suka sangat masuk U is because they don't need to wear the same uniform everyday again and again. kat U boleh pakai sesuka hati isn't it? This is pemikiran budak yang tak sabar-sabar nak habis sekolah macam aku. Tak. Educated. Langsung. haha.

Actually kan, after four semesters I struggle in my studies there, banyak sangat perkara yang really knock my heart. Dari segi percakapan, pergaulan, cara pemakaian, how should I behave in public and what I shouldn't do. Everthing is about respect, as well as discipline. Mula-mula macam kuli batak. Bila peraturan kata macam ni, aku follow. Tapi dah lama-lama, I follow what my heart says. Peraturan kata, pemakaian ikut sahsiah rupa diri but I choose to wear jeans. Konon style lah bergaya sana sini and people give compliments and you're so happy. Actually benda tu sume bertahan untuk seketika because afterwords, people dah tak pandang sume tu. People tertarik untuk tahu pointer anda yang cantik walaupun rupa anda tak berapa nak cantik. Kalau anda cantik, itu pakej. Tak percaya?

Kat Universiti kita berlumba untuk jadi pandai, bukan berlumba untuk jadi cantik/hensem. Cantik/hensem itu pointless kalau anda tak ada inisiatif untuk berusaha jadi pandai. Jadi pandai pun pointless jugak kalau akhlak tak sopan. Tak sopan here means, anda terlalu bersosial. Aku tekankan untuk muslimah dahulu. Yang bertudung merokok/shisha kat public. Yang bertudung macam tak tau halal/haram. Yang bertudung bersikap kurang ajar dengan lecturer/student. Yang bertudung suka mencarut. Yang ni paling aku tak suka, tapi aku buat. Yang bertudung bangga berkepit ngan boyfriend ke sana sini tak hirau apa pandangan public. Yang ni pun aku buat jugak. Astaghfirullahalazim...

Alhamdulillah, aku dah sedar and kembali ke pangkal jalan, aku akan berusaha untuk tak mencarut bila marah dan kawal perasaan bila marah. Aku jugak akan berusaha untuk menghadkan perhubungan aku dengan boyfriend aku because this is for the sake of Allah and for our own good. Sebab apa, banyak sangat dah buat dosa, bergelumang dengan maksiat walau hanya zina hati. Ingat, selangkah anak-anak buat dosa, selangkah jugak mak ayah dia bakal diheret ke neraka. Takut tak dengan amaran Allah? kesian tak kat mak ayah kita? Kalau takut, kalau kesian, jangan buat. Bertaubatlah selagi pintu taubat ni masih terbuka. Allah tu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Orang lain tak boleh hapuskan dosa kita, tapi Allah boleh, sebab Allah berkuasa dan Maha Pengampun.

Semoga sesi perkongsian ilmu hari ni memberi manfaat untuk semua readers. Yang baik semua datang dari Allah, yang sebaliknya dari aku sendiri. Maafkan segala kata-kata yang terlanjur kalau ada yang berkecil hati atau terguris perasaan, percayalah ini semua untuk kebaikan kita bersama. Jumpa lagi di lain masa, bersama kita ke Landasan Gadis Solehah! Jazakallahu khairan kathira :)



Sincerely,
Lily Rahmat